22 مهر 1403 6:29 ب.ظ

تامین آب پایدار در راستای حمایت از تولید و چرخه صنعتی کشور - شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس

مهندس احسان انصاری در دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی ضمن تشریح اَبَر پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران تاکید کرد اطلاق واژه صنایع آب‌بر به صنایع فلزی و معدنی صحیح نیست.

به گزارش روابط عمومی شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی با حضور فعالان اقتصادی حوزه معدن و استادان و صاحب‌نظران آغاز به کار کرد.

مدیر عامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس در مراسم افتتاحیه این رویداد اظهار داشت: ایران به عنوان یکی از کشورهای وسیع منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس با کمبود آب پایدار به ویژه در قسمت های جنوب و شرق کشور دست به گریبان است و از طرف دیگر با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیر نفتی) با حدود ۳۷ میلیارد تن ذخایر کشف شده و حدود ۵۸ میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می آید.

وی افزود : در یک قرن اخیر میانگین نرخ استفاده از آب 2 برابر نرخ افزایش جمعیت در جهان بوده است. بهداشت عمومی، توسعه صنعت و کشاورزی و رفع نیازهای بشر از عوامل اصلی این موضوع می‌باشد.پیش‌بینی می‌شود تا سال۲۰۵۰، ۴۰درصد از مردم جهان به‌ویژه در خاورمیانه، جنوب آسیا و شمال آفریقا در تنش آبی خواهند بود و بالغ بر 9 درصد جمعیت جهان (نزدیک به 800 میلیون نفر) از آب شرب ساده نیز محروم خواهند شد.

احسان انصاری در ادامه گفت: امروزه استفاده واژه صنایع آب‌بر به صنایع فلزی و معدنی اطلاق می‌شود، اما بر اساس مطالعات سال 99، متأسفانه 88درصد آب مصرفی در بخش‌ کشاورزی،۹ درصد بخش خانگی و حدود 3 درصد(2.4 میلیارد متر مکعب) متعلق به صنایع است و این نا‌م‌گذاری درست نیست. کشاورزی در کشور ما سهم بسیار پایینی را از GDP را در کشور دارد و صنعت و معدن علیرغم داشتن سهم بالاتر از GDP حداقل آب را مصرف می‌کند، در اروپا بخش کشاورزی 22 درصد، صنعت 57 درصد و در آمریکا کشاورزی 49درصد و صنعت 34 درصد، از مصرف آب سهم دارند، اما متاسفانه در ایران مصرف آب 88 درصد در حوزه کشاورزی و تنها 3درصد در حوزه صنعت می‌باشد که به نظر می‌رسد باید فکر اساسی در این موضوع داشته باشیم.

وی در ادامه افزود : جای تعجب است در استان‌های فارس، کرمان، اصفهان، کشت برنج داریم و صنعتی مثل فولاد مبارکه را عامل همه مشکلات زیست‌محیطی یا مشکلات آب در استان اصفهان می‌دانیم.در حوزه جنوب کشور برای یک کشت برنج، بالغ بر 250 هزار متر مکعب آب برای 5 هکتار زمین استخراج می‌کنند که نهایت درآمدی که از این 5 هکتار زمین عاید کشاورز می‌شود 500 میلیون تومان بیشتر نیست، که ارزش این آب چیزی بالغ بر 12 میلیارد تومان است و واقعاً جای تأمل بسیاری دارد.

مدیر عامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس یادآور شد: عدم مدیریت صحیح آب در جهان باعث شده که دولت‌ها و سازمان‌ها برای تأمین آب پایدار خودشان به سمت نمک‌زدایی آب‌های شور بروند که این موضوع در خاورمیانه سهم 53 درصدی و در آمریکا سهم 17 درصدی را دارد.

انصاری با اشاره به مطالعات انجام شده گفت: کل ظرفیت نمک‌زدایی در دنیا بالغ بر 107 میلیون متر مکعب در روز بوده، که سهم ایران زیر یک درصد( 680 هزار متر مکعب در روز) می‌باشد. سایت و سامانه‌های نمک‌زدایی بندرعباس به عنوان بزرگترین مجموعه‌ی نمک‌زدایی ایران با مساحت ۱۵۵ هکتار در شهرک صنعتی خلیج فارس واقع در غرب بندرعباس به ظرفیت ۵/1 میلیون متر مکعب در روز، به منظور مصارف صنایع و معادن فلات مرکزی کشور احداث شده است که واحد اول نمک‌زدایی به ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب درشبانه‌روز به همراه تمامی زیر ساخت‌های مورد نیاز به بهره‌برداری رسیده و واحد دوم نمک‌زدایی به ظرفیت 200 هزار متر مکعب در شبانه‌روز در بهار 1403 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: بخش مهمی از معادن ایران نظیر معادن سنگ آهن و مس در جنوب شرق کشور به ویژه در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد واقع شده اند. صنایع معدنی که دغدغه تامین آب پایدار را داشتند؛ مطالعات فنی و اقتصادی گسترده‌ای را در خصوص گسترش در مناطق مجاور دریا انجام دادند. نتیجه این مطالعات نشان داد که انتقال آب نمک‌زدایی شده از خلیج‌فارس به صنایع معدنی جنوب شرق کشور اقتصادی‌تر از انتقال ماده معدنی به سواحل خلیج فارس است؛ بنابراین با حمایت وزارت صمت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای دستیابی به هدف تامین آب پایدار شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس (واسکو) را تاسیس کردند؛ خوشبختانه با عملیاتی شدن اَبَر پروژه نمک‌زدایی و انتقال آب خلیج‌فارس، صنایع معدنی واقع در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد با تکمیل فاز اول امکان استفاده از آب نمک‌زدایی شده دریا را پیدا کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس یادآور شد:.در خط اول این طرح آب در مسیری به طول حدود ۸۲۶ کیلومتر به محل‌های مصرف منتقل می‌گردد . با بهره‌برداری از واحد دوم نمک زدایی در بهار سال ۱۴۰۳ ظرفیت این خط به۴۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز(140 میلیون متر مکعب در سال) افزایش می‌یابد و امیدواریم بتوانیم طی 3 سال آینده بهره‌برداری از خط دوم را با ظرفیت 200 میلیون متر مکعب در سال داشته باشیم.

احسان انصاری در ادامه گفت: با توجه به نیاز صنایع اصفهان به تامین آب پایدار در گام‌های بعدی شرکت فولاد مبارکه نیز به جمع صنایعی که خواهان استفاده از آب شیرین‌سازی شده خلیج‌فارس بودند اضافه شد. مطابق مذاکرات اولیه صورت پذیرفته قرار است شرکت واسکو سالانه 35 میلیون مترمکعب آب شیرین تصفیه شده خلیج فارس را در شمال سیرجان (در کیلومتر 380 خط اول )به شرکت آیواسکو (تامین کننده آب شیرین استان اصفهان) تحویل داده و این شرکت نیز این آب را از مسیر خط لوله اختصاصی به صنایع اصفهان منتقل کند. همچنین امکان اختصاص آب به شرق استان فارس نیز وجود دارد. به این ترتیب شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس (واسکو) تامین‌کننده آب شیرین صنایع واقع در فلات مرکزی ایران شد.

وی همچنین افزود: متأسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه هزینه تمام شده موضوع شیرین‌سازی و انتقال آب در کشور بسیار بالاست و وابستگی شدید به واردات تجهیزات دارد، که الحمدالله با حمایتی که توسط شرکت‌های بزرگ معدنی صورت گرفته در حال بومی‌سازی این دانش هستیم.

مدیر عامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس.در حوزه محیط زیست گفت: با دریافت مجوزهای زیست محیطی، رعایت پروتکل‌های بین‌المللی و آیین‌نامه‌ها، طبق توافق با سازمان محیط زیست، به اتفاق دانشگاه تهران و دانشگاه هرمزگان تمامی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی به صورت دوره‌ای در حال پایش هستند و نتایج آن به این سازمان ارسال می‌شود.

احسان انصاری در پایان افزود: تأمین آب شهر یزد، تأمین آب شهرهای کرمان و رفسنجان، آب‌رسانی به شهرک علوی در بندرعباس از پروژه های در حال تکمیل شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس (واسکو) می‌باشد.

 

 

رسانه‌های اجتماعی

پیوندها

اطلاعات تماس

همه حقوق برای شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس محفوظ است.

تماس با ما

درباره ما