27 اسفند 1402 9:55 ق.ظ

فاز سه خط انتقال آب خلیج‌فارس

با افزایش نیاز آب صنایع و معادن در استان اصفهان و نیاز آبی صنایع و معادن در استان‌های شرقی کشور همچون کرمان، یزد ، خراسان جنوبی و رضوی، موضوع تأمین آب این مناطق با استفاده از زیرساخت‌های پروژه انتقال آب خلیج‌فارس مدنظر قرار گرفت.

لذا شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس تصمیم بر اجرای فاز سوم خط انتقال آب از محل تأسیسات نمک‌زدایی تا نقطه تحویل آب به صنایع و معادن اصفهان (آیواسکو) در کیلومتر 380 نموده است.

طرح فاز سوم تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع و معادن استان اصفهان (آیواسکو) در سازگاري كامل با سیاست‌های كلان نظام و مديريت منابع آب كشور و نيز قوانين بالادستي ازجمله قانون تشويق سرمايه­گذاري بخش خصوصي در طرح­هاي آبي كشور تعریف‌شده است.

نتايج مطالعات ارزيابي اقتصادي اجتماعی پروژه نشان می‌دهد كه اجرای پروژه فاز سوم و انتقال آب خليج‌فارس به صنايع و معادن از ديدگاه اجتماعی و سیاسی و اقتصاد ملی از توجیه‌­پذیری مناسبی برخوردار است.

موقعيت پروژه در استان‌های هرمزگان، كرمان قرار دارد. آبگیری از دریا با استفاده از تأسیسات موجود فاز اول می‌باشد و واحدهای نمک‌زدایی مشابه فاز اول در مجاور تأسیسات قبلی احداث می‌شوند. خط انتقال به‌موازات خط انتقال فاز 1 و داخل  R.O.W ،  از محل تأسیسات آب‌شیرین‌کن آغاز شده و در ادامه مسير به سمت شمال از ارتفاعات شهر فين عبور نموده و در منطقه حاجی‌آباد توسط یک تونل از ارتفاعات عبور نموده و وارد دشت شده و به سمت مجتمع معدنی گل گهر واقع در 50 کیلومتری جنوب غربی سیرجان می‌رسد.

سپس خط انتقال آب از مجتمع صنعتی معدنی گل‌گهر به سمت شمال غرب تا کیلومتر 380 امتداد می‌یابد و نقطه آبگیری استان اصفهان از این نقطه خواهد بود. و  در صورت وجود مشتری مصرف‌کننده آب، خط انتقال سمت شمال شرق و به‌موازات خط فاز اول تا مخزن شماره 2 قطعه سوم (کیلومتر 480) ادامه می‌یابد.

در شکل موقعیت طرح و مسیر خط انتقال فاز سوم در مجاورت خط انتقال فاز اول ارائه‌شده است.  در منطقه حاجی‌آباد خط انتقال از داخل یک تونل به طول حدود 1700 متر عبور می‌نماید.

محدوده و هدف طرح

آب نمک‌زدایی شده از سایت نمک‌زدایی در 30 کیلومتری غرب بندرعباس دریافت و  توسط هفت ایستگاه پمپاژ و یک خط انتقال 300 کیلومتری فولادی به قطر  2000 میلی‌متر به کیلومتر 300 مخزن واقع در منطقه گل گهر می‌رساند.

حدفاصل کیلومتر 300 تا کیلومتر 380 آب به‌صورت ثقلی منتقل می‌شود و فاقد ایستگاه پمپاژ و همچنین فاقد تجهیزات تأمین انرژی است.

به‌منظور بهره‌برداری بهینه از ظرفیت خط انتقال فاز سوم ، و در صورت وجود مصرف‌کننده و مشتری در سال‌های اول بهره‌برداری،  آب نمک‌زدایی شده  را از مخزن واقع در کیلومتر 380 را توسط یک خط انتقال 1600 میلی‌متری فولادی به کیلومتر 480 می‌رساند. و ظرفیت ان معادل 125 میلیون مترمکعب در سال پیش‌بینی می‌شود.

رسانه‌های اجتماعی

پیوندها

اطلاعات تماس

همه حقوق برای شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس محفوظ است.

تماس با ما

درباره ما