چاپ        ارسال به دوست

نگاهی به موانع توسعه در کشور

نگاهی به موانع توسعه در کشور

نگاهی به موانع توسعه در کشور
باید پذیرفت که اصول اقتصاد از قانونمندی خود تبعیت میکند به بیان دیگر اگر تسهیلات لازم فراهم نگردد توسعه رخ نداده و عقب ماندگی ماندگار خواهد بود.
مطالعه کشور هایی که در نیم قرن گذشته از عقب ماندگی به توسعه رسیده اند بیانگر رعایت اصول مسلم اقتصاد است.
آنچه در کشور باید برای سرمایه گزاری و توسعه انجام پذیرد را میتوان به شرح زیر مطرح کرد:
1-مجوزهای دستگاه های ذیربط دولتی
علیرغم طرح خصوصی سازی در دهه های اخیر به معنی واقعی خصوصی سازی عملیاتی نشده و برای هرگونه سرمایه گزاری و فعالیت های توسعه ای اخذ مجوز از دستگاه های گوناگون دولتی مانع و سد بزرگی در مسیر توسعه قراردارد فرایند طولانی، وقت گیر و اخذ مجوزهای دستگاه ها برای سرمایه گزار و سرمایه گزاری، خسته کننده و ملال آور بوده و همچنان ادامه دارد.
تجمیع نمایندگان تام الاختیار دستگاه های ذیربط در هر بخش سرمایه گزاری در یک کارگروه، با قید زمان مشخص برای پاسخگوئی، و ارشاد و راهنمایی و رفع موانع احتمالی موجود در مسیر سرمایه گزاری نه تنها توسعه را در مسیر مناسبی پیش خواهد برد بلکه خود از ارکان توسعه خواهد بود.
*فرایند وقت گیر و فرصت سوز صدور مجوز از دستگاه های دولتی و نظارت های گوناگون بجای ارشاد و پیشگیری، خود مانع توسعه گردیده است این بدان معنی نیست که نظارت نیاز نیست بلکه لازم و واجب هم هست تنها روح نظارت باید ارشادی باشد نه مچ گیری.
*باید پذیرفت پول، سرمایه و سرمایه گذار، امنیت طلب است تا امنیت از هر لحاظ برای سرمایه گزاری فراهم نگردد فرار سرمایه اجتناب ناپذیر است.
فرار سرمایه های انسانی به کشور های توسعه یافته و عدم امکان جذب سرمایه از از سایر کشورها بزرگترین مانع برای توسعه، اشتغال، تولید و رفع بیکاری بسیار بحرانی کشور است توفیق اقتصاد هر کشور هدایت سرمایه داخلی بهمراه جذب سرمایه و سرمایه گزار خارجی در مسیر سرمایه گزاری و توسعه است.


2-تامین منابع مالی
بهرعلت و بهر جهت که شده در دهه گذشته معابر کشور شاهد ظهور انواع و اقسام بانکها و موسسات اعتباری است وقتی اقتصاد در رکود تورمی است نه تنها مجوز صدور بانکها مجاز نیست بلکه تجمیع آنها برای کاهش هزینه پول الزامی است ولی در دهه گذشته هم بانکها یکی پس از دیگری با ساختمان های بزرگ و شیک به وفور ایجاد شده و سرمایه را به دارائی تبدیل کردند هم هر یک چندین ده شرکت با عناوین و فعالیت های گوناگون تاسیس و به جای بانکداری به بنگاهداری کشیده شدند وبخشی از سرمایه اندک جمع آوری شده را نیز به شرکت های خود تزریق کردند و اگر محدودیتی هم داشتند ضربدری از دیگر بانکها برای شرکت های خود تسهیلات گرفتند.
امروز پیمانکاران و سرمایه گزاران در بخش های حیاتی کشور دربدر به دنبال اخذ تسهیلات حتی با نرخ های دورقمی هم توفیق دریافت پیدا نمی کنند.
*توسعه منابع نیاز دارد بدون منابع، حرف از توسعه بی معنی است.
ولذا خروج بانکها از بنگاهداری و واگذاری شرکتها به مردم نه بصورت خصولتی که معضل بزرگ کشور گردیده، راه را برای سرمایه و سرمایه گزاری و توسعه فراهم خواهد ساخت.
*برای آشنایی با دشواری های دو عنصر فوق الذکر، با من در سرمایه گزاری در حیاتی ترین پروژه تامین آب شیرین شده از دریای خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را همراه شوید.
با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی که حدودا از ده سال پیش در کشور شروع شده و متاسفانه همچنان با کاهش بارش ها و افزایش دما اغلب استانهای کشور بویژه فلات مرکزی و جنوب شرق کشور را شدیدا" تحت تاثیر قرار می دهد و به پیش بینی مراجع هواشناسی داخلی و بین المللی احتمالا حداقل تا بیست سال فزاینده در کشور ماندگار خواهد بود به همت شرکت های صنعتی و معدنی گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو در سال 1392 شرکت تامین وانتقال آب خلیج فارس تاسیس و عهده دار شیرین سازی آب از خلیج فارس و انتقال آن به فلات مرکزی تا یزد در فاز اول گردید. بهمین جهت مسیر تا نزدیکی های یزد بعرض سی متر بازگشایی و ادامه داشته و برای سه خط لوله طراحی شده علاوه بر فاز اول که در دست اجراست در فازهای بعدی لوله گذاری در مسیر باز شده نیاز آبی سایر استانهای کشور از جمله اصفهان و فارس .... را نیز تامین نماید.
اگر موانعی که دستگاههای دولتی در صدور مجوز های عبور ایجاد نمی کردند و اگر بانک ها برای گروههای پیمانکاری در مسیر بندرعباس تا یزد که از طریق مناقصه عمومی بکار گرفته شده اند حتی با تضمین سرمایه گذار تسهیلات میداد طبق برنامه در شهریور ماه سال 1396 باید آب نمک زدایی شده در هر سه استان در فاز اول جاری میشد .
ولی صدور مجوز از برخی دستگاههای دولتی که در یک سیستم بسته بوروکراتیک هدف شده گرفتار شده اند چهار سال بهترین و ارزشمند ترین فرصت ها را از سرمایه گذار گرفت در کنار این فرصت سوزی دستگاههای دولتی و بانک ها نیز کمترین همکاری را با گروه های پیمانکاری داشتند و حیاتی ترین پروژه ملی کشور را با کندی و گاهی متوقف روبرو ساختند . اخیرا معاون اول رئیس جمهور خشکسالی رو به افزایش را "ابر بحران" کشور خواند ولی شنیده نشد.
هنوز صدای رسا، کارشناسانه و دلسوزانه آقای دکتر کلانتری که اخیرا در راس سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفته اند در بیان آنچه خشکسالی بر مردم کشور پیش خواهد آورد شنیده نمی شود
افزایش ریز گرد ها با توجه به فرسایش خاک، فرو نشست دشت ها و شهر ها ، کاهش بارشها ، افزایش دما و خشکیدن تالاب ها و رود خانه ها و دریاچه ها پرتنش ترین و بی سابقه ترین معضل اجتماعی و اقتصادی امروز و آینده کشور را باور کنیم . طبیعت از قانونمندی خود تبعیت می کند طبیعت به دست بشر تخریب شده و بدست بشر و با عقلانیت او قابل اصلاح است تنها راه رهایی از بزرگترین معضل آینده کشور علاوه بر مدیریت منابع آب اصلاح کشت و کار در بخش کشاورزی و استفاده از تصفیه فاضلاب ها بناچار شیرین سازی آب از دریا های آزاد در دسترس همچون خلیج فارس و عمان است که با احداث شبکه همانند شبکه گاز و باز چرخانی آن در کشور نسل حال و آینده کشور را نجات دهیم.




١٢:٠٢ - سه شنبه ١٦ آبان ١٣٩٦    /    شماره : ٥٨    /    تعداد نمایش : ١٩١